Rafflesia Bahaya Digunakan!… Apa Komen Anda?

Posted on July 7, 2010

20



Salam…
Kali ni nak kongsi pasal bunga terbesar kat Malaysia…Rafflesia…
adakah anda tahu?
Org2 kat malaysia memang kreatif. Mcm2 herba & akar kayu boleh dijadikan kopi segera (Mcm AliCafe).
Ni termasuklah bunga rafflesia…korang penah jumpa?
Baru-baru ni kecoh masuk media cetak tentang BAHAYA RAFFLESIA diambil sebagai tonik atau herba untuk kurus atau ubat ‘kuat’.

Rafflesia sp.

Seorang penyelidik UKM, Dr. Nazlina Ibrahim (pensyarah aku sebenarnya) menyatakan bahawa ekstrak bunga tersebut boleh menyebabkan pengecutan buah pinggang dan usus!…
Mencit la tapinye…walaupun mencit, ia tetap menimbulkan keraguan daripada segi kesan sampingan yang akan timbul. walaupun tiada laporan secara saintifik tentang kesan terhadap manusia, kita perlu sentiasa beringat…

Seperti yg kita tahu, mencegah lebih baik daripada mengubat…lebih baik kita meninggalkan perkara yang kita ragui daripada kita mengambil risiko tak berasas. memang untung kalo dapat kurus, tapi sebenarnya kene RACUN!!!camne tu?Memang betol dapat jd ‘KUAT’ tapi sekejap je..

Adalah lebih baik jika ia terus kekal menjadi tarikan utama pelancong ke negara kita.
Da la bunga ni susah nak jumpa, susah nak idup, kembang mekar pun sekejap je…
Ruginye rakyat Malaysia jika ia pupus di tanah melayu ini…

Berbaloi-baloi kah?

Dr. Nazlina berdiri di sebelah kiri aku 🙂

maklumat lanjut: Klik sini

Posted in: MyScienceArticle